Nádech exotiky během svatebního dne je snem mnoha párů. Ať už jde o písčité pláže tisíce kilometrů daleko, toskánské kopce, nebo tajemnou islandskou krajinu. Pohádkové destinace lze najít po celém světě, a tak je pouze na vás, kam povedou vaše společné kroky.
Svatba v zahraničí s agenturou, nebo bez?
Ačkoliv se svatba u moře nebo na horách jeví jako dokonalost sama, stále je třeba myslet na určité formality. Byrokratická stránka svatby v zahraničí představuje kolečko po úřadech jak v České republice, tak v zemi, kterou si pro jedinečný zážitek vyberete. Proto nejprve zvažte, jestli se budete chtít do celého vyřizování pouštět po vlastní ose, nebo přijmete pomocnou ruku od profesionálů.
Může jít o klasickou cestovní kancelář nebo svatební agenturu, která se na svatby v zahraničí přímo zaměřuje. Ty většinou poskytují kompletní balíčky, díky kterým můžete zejména úřední věci pustit z hlavy.
Výhodou je, že se tak můžete soustředit pouze na kouzlo daného okamžiku. Naopak stinnou stránkou takového rozhodnutí může být cena. Za komplexní servis je třeba připlatit – může jít o desetitisíce, ale neobvyklé nejsou ani statisíce. Dalším omezením pak bude také výběr destinace. Přestože v dnešní době už vám agentury nabídnou zájezdy na exotické ostrovy v Tichém oceánu i do malebných evropských vesniček, výběr bude stále užší, než když si vše zařídíte sami.
Svatba v zahraničí: Co je potřeba zařídit před odjezdem
Součástí balíčku od cestovní agentury bývají (vedle výzdoby, fotografií nebo svědků) především právní náležitosti. Pokud se tedy do plánování svatby v cizině odhodláte sami, je nutné si ověřit, zda vaše manželství bude platné také u nás. Aby se vám hlava zatočila pouze z lásky, máme pro vás krátký postup, jak na zařizování všeho potřebného:
- Máte vysněnou destinaci? Skvěle! Na tamním úřadě tedy musíte zjistit, jaké dokumenty budete potřebovat, abyste splnili podmínky daného státu. V případě, že si nevíte rady už od počátku, zkuste se obrátit na ambasádu.
- Zpravidla budete potřebovat následující dokumenty – rodný list, doklad o právní způsobilosti k uzavření sňatku (z české matriky) a kopii pasu. V případě předchozího manželství doklad rozvodu. Vdovci a vdovy se pak neobejdou bez úmrtního listu partnera.
- Během dalších kroků raději myslete na krásy snové destinace, protože právní formality vás mohou snadno odradit.
- Na úřadech daného státu jste zjistili, které dokumenty k uzavření sňatku potřebujete. Teď nastal čas nechat je ověřit v České republice. Na ministerstvu zahraničí vaše dokumenty ověří tzv. apostilou – doložkou, která tyto doklady opravňuje k použití v cizích krajinách.
- Pokud ve vašem vysněném státě apostilu uplatnit nelze (zjistěte si raději předem), budete muset zvolit cestu superlegalizace dokumentů. Tu vám zajistí opět ministerstvo zahraničí a zároveň zastupitelský úřad státu, kde si chystáte vyměnit své manželské sliby.
- Držíte se? Báječné. Než vaše cesta bude pokračovat na letiště, musíte ještě všechny zmiňované dokumenty nechat přeložit do angličtiny, případně do úředního jazyka konkrétního státu. A to soudním překladatelem.
- V cílové destinaci pak počítejte se správním poplatkem za obřad. Mějte na paměti, že ceny se mohou lišit napříč světem.
Tím máte byrokratické kolečko za sebou. Můžete si už představovat, jak kráčíte pískem směrem k oltáři a na kůži vám tančí příjemně teplé paprsky slunce.