Kouzelná svatba v cizině: Co všechno je potřeba zařídit

Západ slunce, šum moře, příjemná teplota a vy dva. I tak může vypadat váš jedinečný den D, kdy zahájíte novou životní etapu. Zahraniční svatby jako z filmu už nejsou nic neobvyklého. Jen je třeba vzít v potaz několik důležitých aspektů. Řeknete takovému neobyčejnému dni své ano?

Nádech exotiky během svatebního dne je snem mnoha párů. Ať už jde o písčité pláže tisíce kilometrů daleko, toskánské kopce, nebo tajemnou islandskou krajinu. Pohádkové destinace lze najít po celém světě, a tak je pouze na vás, kam povedou vaše společné kroky.

Svatba v zahraničí s agenturou, nebo bez?

Ačkoliv se svatba u moře nebo na horách jeví jako dokonalost sama, stále je třeba myslet na určité formality. Byrokratická stránka svatby v zahraničí představuje kolečko po úřadech jak v České republice, tak v zemi, kterou si pro jedinečný zážitek vyberete. Proto nejprve zvažte, jestli se budete chtít do celého vyřizování pouštět po vlastní ose, nebo přijmete pomocnou ruku od profesionálů.

Může jít o klasickou cestovní kancelář nebo svatební agenturu, která se na svatby v zahraničí přímo zaměřuje. Ty většinou poskytují kompletní balíčky, díky kterým můžete zejména úřední věci pustit z hlavy.

Výhodou je, že se tak můžete soustředit pouze na kouzlo daného okamžiku. Naopak stinnou stránkou takového rozhodnutí může být cena. Za komplexní servis je třeba připlatit – může jít o desetitisíce, ale neobvyklé nejsou ani statisíce. Dalším omezením pak bude také výběr destinace. Přestože v dnešní době už vám agentury nabídnou zájezdy na exotické ostrovy v Tichém oceánu i do malebných evropských vesniček, výběr bude stále užší, než když si vše zařídíte sami.

Svatba v zahraničí: Co je potřeba zařídit před odjezdem

Součástí balíčku od cestovní agentury bývají (vedle výzdoby, fotografií nebo svědků) především právní náležitosti. Pokud se tedy do plánování svatby v cizině odhodláte sami, je nutné si ověřit, zda vaše manželství bude platné také u nás. Aby se vám hlava zatočila pouze z lásky, máme pro vás krátký postup, jak na zařizování všeho potřebného:

  1. Máte vysněnou destinaci? Skvěle! Na tamním úřadě tedy musíte zjistit, jaké dokumenty budete potřebovat, abyste splnili podmínky daného státu. V případě, že si nevíte rady už od počátku, zkuste se obrátit na ambasádu.
  2. Zpravidla budete potřebovat následující dokumenty – rodný list, doklad o právní způsobilosti k uzavření sňatku (z české matriky) a kopii pasu. V případě předchozího manželství doklad rozvodu. Vdovci a vdovy se pak neobejdou bez úmrtního listu partnera.
  3. Během dalších kroků raději myslete na krásy snové destinace, protože právní formality vás mohou snadno odradit.
  4. Na úřadech daného státu jste zjistili, které dokumenty k uzavření sňatku potřebujete. Teď nastal čas nechat je ověřit v České republice. Na ministerstvu zahraničí vaše dokumenty ověří tzv. apostilou – doložkou, která tyto doklady opravňuje k použití v cizích krajinách.
  5. Pokud ve vašem vysněném státě apostilu uplatnit nelze (zjistěte si raději předem), budete muset zvolit cestu superlegalizace dokumentů. Tu vám zajistí opět ministerstvo zahraničí a zároveň zastupitelský úřad státu, kde si chystáte vyměnit své manželské sliby.
  6. Držíte se? Báječné. Než vaše cesta bude pokračovat na letiště, musíte ještě všechny zmiňované dokumenty nechat přeložit do angličtiny, případně do úředního jazyka konkrétního státu. A to soudním překladatelem.
  7. V cílové destinaci pak počítejte se správním poplatkem za obřad. Mějte na paměti, že ceny se mohou lišit napříč světem.

Tím máte byrokratické kolečko za sebou. Můžete si už představovat, jak kráčíte pískem směrem k oltáři a na kůži vám tančí příjemně teplé paprsky slunce.

Návrat z idylky aneb úřady podruhé

Svatbou v zahraničí sice začíná zcela nová etapa, ovšem zařizování na úřadech bude opět pokračovat v podobném duchu. Tentokrát však musíte apostilu (či superlegalizaci) na dokumenty zařídit v cílové destinaci – raději se nejprve poraďte, jaká instituce vám může takové náležitosti poskytnout. Superlegalizaci musí vydat tamní ministerstvo zahraničí a český zastupitelský úřad.

Někdy také bývá oříškem u svatby v zahraničí změna příjmení. Díky pasu a všem právním náležitostem máte možnost změnit si příjmení takřka okamžitě. Státy v tomto ale nemají jednotný postup.

Po návratu do České republiky nechte všechny příslušné dokumenty opět přeložit a vydejte se do Brna. Právě zde totiž sídlí jediná česká matrika, která se na legalizaci sňatků ze zahraničí zaměřuje. Vaše manželství tak bude právoplatně uzavřené i u nás. Na konci obdržíte český oddací list, který bude i právním stvrzením vaší lásky.

Symbolická svatba v zahraničí? Zajímavá alternativa

Zamilovali jste se do nějakého místa v zahraničí, jeví se vám jako to pravé k oddání, ale představa zařizování všeho kolem už tak pohádková není? Právě symbolická svatba v zahraničí může být řešením. Romantiku exotického sňatku si prožijete jedna ku jedné, ovšem bez nepříjemné byrokracie.

Jedná se o svatbu, která není právně platná, ovšem její celý průběh byste od klasické svatby nerozeznali. Prožijete všechny klíčové okamžiky, včetně chvíle, kdy si vyměníte snubní prsteny a první manželský polibek. Pokud si tedy chcete pouze splnit sen o svatbě na pláži, máte vyhráno. I zde navíc můžete nechat organizaci na specializované agentuře. Díky jednoduššímu zařizování to však dost možná zvládnete na vlastní pěst. Což vám ušetří tisíce korun. No nebyla by svatba na lodi v Karibiku něco nezapomenutelného?

Šťastnou cestu (životem)

Ať už vaše společné kroky povedou za svatbou v zahraničí, nebo do českých luhů a hájů, vždy by to mělo být především o vás. I kdybyste si měli sliby pronést pouze za přítomnosti svědků, všechno je v nejlepším pořádku. Tak šťastnou cestu!
SLEDUJTE CO JE U NÁS NOVÉHO

Pošleme vám zdarma katalog

Zadejte svůj e-mail a už za pár dnů můžete listovat
40 tištěnými stranami nového katalogu BISAKU.